Mötets marknadsföring

Här mina 12 viktigaste punkter, om du följer de kan jag inte garantera att du får fullsatt men du är en god bit på vägen.

1. Starta i god tid innan. Ha din marknadsföringsplan klar sex månader innan eventet.
2. Hitta nyckelpersoner, ambassadörer som kan vara din viktigaste draghjälp.
3. Håll de som anmält sig varma, då kan de tipsa andra.
4. Skapa entusiasm! Som att ”missa inte detta”, ”alla borde komma på eventet”
5. Det bör klart framgå vad temat är.
6. Glöm inte att eventet ska andas nyhet, som en pressrelease! Vad är nytt som inte kan förmedlas på annat sätt? Vad ska förmedlas på plats?
7. Använd medier - pressrelease, journalister.
8. Skapa och förmedla en teaser, filmklipp eller liknande.
9. Håll en workshop, ge smakprov och sälj biljetter på tidigare, andra events.
10. Gör ett säljbrev.·        
11. Jobba med svepskäl ”att inte komma” som tex, har inte råd, fel ort, okända talare, tidigare lågt anseende etc…
12. Var beredd på att få vill/kan komma och konkurrensen är hög, ”promilleffekten” om du vil ha 100 fullt betalande måste du nå 100 000 mottagare av din marknadsföring.