P&P bild

Peak Hoverberg 2013

loading...


Peak Hoverberg 2013. Cykelracet Stockholm-Hoverberg gick av stapeln för andra året i följd. Sträckan blev inte som planerat 53 mil utan mht diverse småvägar och avkrokar genom Dalarna betydligt längre - 60 mil! Fördelat på två dagar 26-27 juli. Den spektakulära och mödosamma målgången var som vanligt uppe på Hoverbergstoppen 548 möh.

Dag 1
Start 06.00 på nytrimmade racercyklar och pigga ben från Rörstrandsgatan 25. Orientering via Solna, Sundbyberg, Spånga, Järfälla och Jakobsberg. Sköna backar förbi Kungsängen fram till Bro sedan mer böljande landsvägar.På tidtabell fram till första snabbstoppet 07.30 i Bålsta efter 4 mil. Berndt var på plats med duetten, den röda följebilen som syntes välbekant på långt avstånd. Snabbkaffe, lite streching, småsnack och så iväg. Lätt böljande backar på fina uppländska småvägar. Helt plötsligt var det stopp, grusväg! Mierda! Det hade gått fort! Missade kollen på GPS:en. Fast vi hade tur. Bara 50 meter bakåt fanns asfalten igen.
     Frukostbilen den efterlängtade kl 09.30 vid Torstuna idylliska kyrka lyste med sin frånvaro. Berndt med sin röda duett var på plats. Vi fick sträcka ut, sedan efter kort stund kom både Olav och Sten med bord, stolar och hela härligheten att frossa i. Fast inte överdrivet mycket. Då orkar man inte upp på sadeln igen. Små idylliska vägar. Inga bilar på fler timmar.
     Via Morgongåva, smörja cykeln på macken och växeldragning till lunchen 14.00 i Näs Bruk ett stycke öster om Avesta. Skön avkopling i hettan, mycke mat på Hembygdsgårdens buffet, goda skratt och skön siesta i skuggan. Något försenade i schemat.
     På´n igen, då från solsken och lätt medvind kom regnskuren, under ca 30 minuter fick vi en skön dusch som sedan torkades nabbt i vinden. Vid Garpenberg vid ett vägskäl var frestelsen att ta en kortare väg till nästa stopp alltför stor. Genvägar är ofta senvägar kom att slå in även här. Efter skön lång nedförslöpa kom så en försmädlig övergång till grusväg. 23 mm smala racerdäck klarar inte grusvägar, så är det bara. 6 km hade avverkas. Det fanns ingen annan råd än att återvända samma väg, uppför! Molukna tappade vi tid och tempo. Nästa rastplats Husby med nästan två timmars försening på dagschemat. Här började kroppen känna sig alltmer mör. Vi hade cyklat 22 mil. Nu gällde det att bita ihop. Det fina vädret och goda humöret hjälpte till.
     Sköna vägar längs Dalälven ledde oss ut på stora vägen till Falun. Där small det till i ett däck nästan direkt. Chris fick punka på bakdäcket. Han är dock en hejare på cyklar och fixade tll bakhjulet på mindre än fem minuter! Framme i Falun 20.00 över två timmar efter schemat! Lennart Björling med familj bjöd upp i villaidyllen med dryck och smörgåsar i skuggan.
     Välbehövligt stopp innan sista sträckan i skymningen tll Rättvik och den underbart sköna nedförslöpan 7 km innan målgång på Augustas B&B kl 22.40. Nästan 17 timmars resa dag 1 med många stopp och 30,7 mil. Längsta sträckning på en dag för oss alla. Efter ett-måste-strechingpass, senmiddag. Behöver det nämnas att Sten och Olavs köttbullar och mos med en kall öl den senkvällen smakade helt förträffligt.

Dag 2
Strålande sol i ett knäpptyst Rättvik. Frukost 05.30 och iväg 06.00. Helt solo ute på vägarna. Den finaste sträckningen på resan var vägen upp till Furudal. Perfekt asfalt kuperat, röda stugor och lite utmanande med fin natur. Kärt återseende med följebilarna vid rastplats Voxna kl 09.30.
     Mackor och dryck satt fint innan vägen den långa mot Los och en av de mer mödosamma klättrringarna strax söder Los. Från 200 höjdmeter till över 500 på 6 km. Vädret påtagligt varmt, sol hela tiden. Puh pust och rast i Los. In på ICA och bunkra med dryck, glass, nötter, oliver och mera dryck. Det var Feffes sinnrika uppfinning att ha med oliver. Lite saltsmak, en delikatess för en cyklist. Efter Los på tidtabell kraftikgt nedför och sen uppför och där borta i klättringen stod Sten och Olav med piggelin i värmen. Genialt, fast Feffe hoppade den servicen i sin fokus att nå backens topp utan hjälpmedel! Överlag på dedssa två dagar var det Feffe somo drog mest i backarna tätt följd av Micke och Chris. Lelle och Harri tog det lite mera soft för att hushålla med leder och krafter. Så innan Kårböle kom den bästa nedförsbacken på resan, 4 km bra asfalt och kurvor, yihaaa! Vi tog ett välbehövligt nakendopp i en sjö och torkade i solen innan lunchen serverade på Värdshuset i Kårböle för att fira att vi klarat av den kuperade Dalaterrängen.
     Nu var det 11 mil transportsträcka kvar. Fortsatt sol. Vi avlöste varndra i lätt medvind med att dra i täten. Som tempoköring där cyklisterna rullar runt och spar vind och energi. 2-3 minuter i täten, gå ut i ytterspår och rulla ner till sistaplats för att ligga hack i hjul med framförvarande ryggtavla. Stopp i Ytterhogdal där undertecknad fick laga pyspunka på framdäcket, två gånger om! Skulle haft den bättre pumpen som hade följt med duetten som vi nu släppt till målgången. Vidare korta stopp i Överhogdal, Rätan och Åsarna.
     Strax efter Åsarna, med två mil kvar, hakade Curt Jonsson på, butiksansvarig för ICA Svenstavik, svensk trefaldig klassiker och initiativtagare med ett extra öga på Storsjöodjurspaningen i Svenstavik. Väl i Svenstavik var det bara 10 km kvar till målet. Där hakade en kortege på från släkt och vänne med 7-8 bilar. Hari Rosén hade en period dag två haft känningar i hälsenan och valde förmodligen mycket klokt att avstå klättringen upp tll toppen. Påhejade längs vägen ökade tempot.
     I Hoverberg började en lätt backe, positioneringar, Chris satte in ett kort ryck, mer på skoj, som hämtades upp snabbt. När väl BACKEN började på baksidan av berget var det Micke, Lelle och Chris som tog täten. Hoverbergsbacken är en klättring med fyra kraftfulla väägar på 18-20 grader från 200 möh till 548 möh under tre blytunga kilometrar. Ungefär som avslutningen på Tour De Ski! Så det är knappt att hjulen går runt vissa partier, ståendes på lägsta växeln, med 60 mil i benen. Det är några av de sista krafterna som tas ut av kroppen. Tanken är mer att komma fram till målet och slippa cykeln för ett tag än att tävla vem som kommer upp först. Lelle och Micke delade på målgången till kranskullan Lottis utmaning, tätt följd av vår vän från Schweiz Chris Loup. Harri och Curt sparade på slitaget, slog följe och gick uppför de värsta partierna. Vid målet ca kl 21.00 stod många och tog emot med champagne, kolhydratyer och applåder. Transport till Jämtborgen där vi sjönk ner i varm badbalja med varsina kalla, missade helt att stretcha och kom något stela men skönt nöjda till cykelbanketten och prisutdelningen på senkvällen.

Historik
Lennart Paulsson härstammar från Hoverberg i södra Jämtland. Peak Hoverberg startade 2012 som en cykelutmaning Stockholm-Hoverberg med en övernattning på vägen. Sex personer startade. Fem personer kom hela vägen in i mål. Tre personer klarade att cykla hela Hoverbergsbacken!


Träning
Ett syfte med racet är förstås att umgås och nätverka med lite nya cykelkompisar. Ett annat är en morot för träning. Du behöver en hygglig grundkondition och uppåt 100 mil träningscykling i bena under 2013. Farten kommer snitta på ca 25 km/tim och "på rull" dvs med växelvis draghjälp. Vi försöker hålla ihop, tänka på laget, åtminstone tills det är en mil kvar...


Utrustning
Du bör ha en bra racercykel. Följebil hjälper till med extra utrustning, extra dricka etc. Så du kan cykla lätt och fritt. Kan tipsa om Cykloteket med skräddarsydd sadel. Du får en bra cykel för 10 000 med livslång garanti.


Jämtborgen
Sträckan var 2013 vald via Rättvik som omväxling. Förra året gick den via Bollnäs. Denna sträcka är en mil längre dag 2. Väl framme efter målgången är det bokat plats på "Jämtborgen". Ett upplevelsecentra i Hoverbergs natursköna miljö.


Kostnad
Anmälan med priset 1 300 kr inkluderar betalning av följebil och följande;
Dag 1 brunch, lunch, middag och bädd på Augustas B&B i Rättvik
Dag 2 frukost, lunch, middagsbankett med bädd i Jämtborgen
Dag 3 brunch i Jämtborgen
Du får även från huvudsponsorn Larm Assistans en cykeltröja! Du ombesörjer egen transportkostnad med buss eller bil för återfärden.


Program
Fredag 26 juli - Start 06.00 Rörstrandsgatan 25. På småvägar mot Sala via Jakobsberg, Kungsängen, Enköping, mot Falun via Avesta, Hedemora. Övernattning i Augustas B&B i Rättvik efter 27 mil.

Lördag 27 juli - 06.00 avfärd från Rättvik, nordost på småvägar genom Finnmarken till Kårböle. Från Ytterhogdal till Svenstavik. 26 mil. Sista sträckan 1 mil och klättringen på vägen upp till Hoverbergstoppen och målgång 19.00. Lokal biltransport 5km med incheckning i Jämtborgen 20.00, övernattning med badbalja och bankett.

Söndag 28 juli - 10.00 Relax och brunsch
14.30-21.00 Buss Svenstavik-Stockholm. Eller bil om du önskar bjuda upp sällskap som kör.


Inbjudna
Inbjudan går till de som var med förra året. I övrigt till vänner och affärsbekanta som kan tänkas vara intresserade. Kanske något för dig som har gjort Vättern Runt och söker en lite både roligare och något tuffare utmaning.

Peak Hoverberg 2014
25-26 juli. Sträckningen offentliggöras under hösten.
 

Till start
Harri Rosén, hdesignlab
Lennart Paulsson, P&P Meetings
Fredrik Andersson, GOOD Sandwiches & Salads
Chris Loup, Switzerland
Mikael Dahlbeck, E&Y


Följebilar
Olav Ljungh
Sten Sundeman
Berndt Paulsson